Met Fiets zonder tent naar de Oriënt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees Gerbrands - WaarBenJij.nu Met Fiets zonder tent naar de Oriënt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees Gerbrands - WaarBenJij.nu

Met Fiets zonder tent naar de Oriënt

Door: Kees Gerbrands

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 April 2018 | Nederland, Amsterdam

Met fiets zonder tent naar de Oriënt.

Met deze “gestolen” titel ga ik de komende weken verslag doen van de fietstocht die Wouter en ik gaan maken vanuit Boedapest naar Istanbul. Waarom gestolen?

Een 10-tal jaar geleden kwam ik in het bezit van het boek “Met fiets en tent naar de Oriënt” van G.Monnink uit Twente. Hierin beschrijft Gerard een fietstocht met zijn vriend Toon Damhuis gemaakt in 1936 vanuit Twente naar Palestina. Zij doen dat op herenfietsen met 30 kg bagage ieder. De omstandigheden destijds waren verre van optimaal en toch inspireerde de beschrijving mij om ook zo’n tocht te willen maken. Ik wilde dat echter niet in mijn eentje doen. Twee maanden van huis, alleen, dat leek mij echter te gortig.

Helaas kon ik geen fietsmaat vinden die zulks met mij wilde doen. Ik heb toen besloten delen in mijn eentje te doen. In 2014 reed ik, van München via Wenen naar Praag, in 2015 maakte ik een rondje Wenen, Balatonmeer, Boedapest,Wenen,in 2017 reed ik van Nijmegen naar Regensburg. Een groot deel van de Donau heb ik dus al afgelegd, alleen dat laatste stuk ontbrak.

Begin dit jaar stelde ik Wouter van Paare voor de rest van het traject af te leggen. Ik ken Wouter van voetbal en fietsen en in beide takken van sport staat hij zijn mannetje. Oorspronkelijk dacht ik aan de Sultanroute t.w. Boedapest-Belgrado-Sofia-Istanbul, maar door een fietsverslag van 2 Belgische meisjes veranderde ik van gedachte en plande de route grotendeels langs de Donau.

Wij gaan op vrijdag 4 mei met de Flixbus naar Boedapest en vertrekken op maandag 7 mei vanuit Boedapest met de fiets richting het zuiden. Op woensdag 30 mei hopen wij in Istanboel te arriveren en zaterdag 2 juni nemen wij de vlieger terug, naar Amsterdam.

Ik hoop regelmatig met jullie onze reisbelevenissen te delen. Mocht je daar geen prijs op stellen laat mij dat weten, dan haal ik je uit de mailinglist. Als jullie een reactie willen geven vind ik dat leuk maar het is niet strikt noodzakelijk. Er zijn ook andere manieren om ons woordelijk te steunen, bijvoorbeeld What’s app.

Ik hoop dat jullie zullen genieten van mijn verslag.

Kees



  • 18 April 2018 - 16:18

    Hans Van Wees :

    Jongens, jongens en dat op jullie leeftijd! Vroeger had ik er nog begrip voor gehad maar nu vind ik het echt te ver gaan.
    De Wilde haren zouden toch allang vervangen moeten zijn door bezadigdere zaken als omroep Max en geraniums of zo.
    Nu nog achter de (Belgische) meiden aan. Schande!

  • 20 April 2018 - 23:45

    Dick Verdonkschot:

    Nou Kees, ik vind het stoer en ben lichtelijk jaloers. Hoop dat jullie een goede reis hebben alvorens met eigen vervoer verder op avontuur te gaan. Doe voorzichtig en blijf schrijven. Je weet die schrijft die blijft. Ik zal voor jou de honneurs in het museum en in Eik en Linde voor je waarnemen. Wacht met spanning op je reisbelevenissen.

  • 21 April 2018 - 21:25

    Cor De Graaff :

    Hoi Kees en Wouter
    Wij wensen jullie alvast een fantastische fietsreis en als Belgische meisjes met een tent achterop het hebben gedaan dan lukt het jullie ook wel.Heel veel plezier en een behouden reis.Groet Cor en E

  • 22 April 2018 - 14:05

    Harry Vernooy:

    Ha Kees (en Wouter)
    Mooi plan Kees en heel verstandig dat je geen tent mee neemt. Een heer van 70+ slaapt in een bed.
    Ik ben ook wel een beetje jaloers maar lange tochten fietsen zit is niet meer in vrees ik.
    Ik wens jullie een lekker weer, sterke benen en een mooi fiets-avontuur toe en ben benieuwd naar jullie verhalen. En je weet Kees doe wat Belgische vrouwen doen dat komt alles goed.
    Misschien heb je nog tijd voor een sent-off biertje?
    Hartelijke groet Harry

  • 28 April 2018 - 11:20

    Leni Gerbrands:

    Geweldig Kees die reacties. Zet 'm op ik ben nu al trots op je!!

  • 01 Mei 2018 - 13:41

    Bob Molier:

    Ha Kees en Wouter,
    helden van de Balkan

    Nog maar drie nachtjes...
    Ik wens jullie veel voorpret en vergeet je paspoort niet :-)

  • 03 Mei 2018 - 22:43

    Veravsndergulik:

    heeeeel veel succes en n goede start beide

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

reislustige fietser

Actief sinds 09 April 2018
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 8595

Voorgaande reizen:

04 Mei 2018 - 03 Juni 2018

Met Fiets zonder tent naar de Oriënt

Landen bezocht: